Wiele osób że względów zdrowotnych musi zrezygnować ze spożywania sacharozy, znanej pod postacią białego cukru. Może to być również spowodowane chęcią przejścia na dietę czy próbą lepszego odżywiania. Nie oznacza to jednak całkowitego wyeliminowania substancji słodzących ze swojego życia. Istnieje wiele produktów zastępczych odznaczających się lepszymi właściwościami i korzystniejszym wpływem na organizm człowieka. Na które z zamienników warto zwrócić uwagę podczas zakupów?

Erytrytol

Erytrytol to substancja w postaci sypkich kryształków, którą produkuje się z pszenicy lub skrobi kukurydzianej. Otrzymywana glukoza jest poddawana fermentacji przez drożdże, dzięki czemu pozyskuje się gotowy produkt. Erytrytol odznacza się zerowym indeksem glikemicznym. Właśnie dlatego może być stosowany przez osoby chore na cukrzycę. Zawiera on 20-40 kcal na 100g, jednak charakteryzuje się mniejszą słodkością niż cukier biały.

Cukier brzozowy

Ksylitol, czyli cukier brzozowy to jedna z alternatyw dla cukru białego. Jest to substancja pozyskiwana z kory brzozy, a w sklepach można ją znaleźć pod postacią proszku. Cukier brzozowy odznacza się niskim indeksem glikemicznym oraz bardzo słodkim smakiem. Jego zaletą jest także to, iż nie fermentuje w przewodzie pokarmowym. Dzięki tym właściwościom mogą korzystać z niego zarówno diabetycy, jak i osoby z nadwrażliwością jelit. Ksylitol zawiera 240 kcal w 100 gramach, co stanowi 60% wartości energetycznej sacharozy. Właśnie dlatego zdobył uznanie wśród wielu konsumentów.

Stewia


Stewia to zdecydowanie najlepszy zamiennik cukru. Produkt ten powstaje z suszonych liści stewii i podobnie jak poprzednie substancje ma postać proszku. Zawarte są w nim cenne substancje odżywcze, takie jak wapń potas, magnez, żelazo, cynk i sód, a także witaminy z grupy B i witamina C. Stewia jest bezkaloryczna, co wyróżnia ją na tle innych zamienników. Ponadto posiada ona błonnik pokarmowy i kwas fenolowy, który jest doskonałym przeciwutleniaczem. Substancję tę można wykorzystywać do przygotowywania deserów, ciast czy owocowych przetworów. To idealny odpowiednik cukru, którego spożycie zalecane jest diabetykom, sportowcom oraz osobom będącym na diecie.